Z czego wykonane jest sprzęgło?

Sprzęgło składa się z kilku podstawowych elementów, które współpracują ze sobą w celu przeniesienia momentu obrotowego z silnika na skrzynię biegów. Do tych elementów należą tarcza sprzęgła, docisk, łożysko oporowe oraz mechanizm sterujący.

 

Materiały stosowane w tarczach sprzęgła

Tarcza sprzęgła to centralny element układu, który bezpośrednio wpływa na przenoszenie momentu obrotowego. Materiały stosowane do produkcji tarcz sprzęgła muszą być odporne na ścieranie oraz wysokie temperatury. Żeliwo szare oraz stal są materiałami o dużej wytrzymałości mechanicznej, które są stosowane w produkcji korpusów tarcz sprzęgła. Dzięki swoim właściwościom, takim jak odporność na odkształcenia czy korozję, te materiały zapewniają długą żywotność tarczy sprzęgła.

Materiały stosowane w dociskach sprzęgła

Docisk to element sprzęgła odpowiedzialny za utrzymanie odpowiedniego nacisku na tarczę sprzęgła. Materiały używane do produkcji docisków muszą być odporne na wysokie naprężenia oraz temperatury. Stosuje się tu głównie stal oraz żeliwo sferoidalne.

Żeliwo sferoidalne to odmiana żeliwa, które charakteryzuje się dużą wytrzymałością na rozciąganie oraz odpornością na ścieranie. Dzięki tym właściwościom, żeliwo sferoidalne jest często stosowane w produkcji docisków sprzęgła.

 

Materiały stosowane w łożyskach oporowych

Łożysko oporowe to element sprzęgła, który umożliwia płynne działanie mechanizmu sterującego. Materiały stosowane w łożyskach muszą być odporne na ścieranie oraz wysokie temperatury. Tworzywa sztuczne, takie jak poliamid czy teflon, są stosowane w produkcji łożysk oporowych ze względu na swoje właściwości antyadhezyjne oraz niski współczynnik tarcia. Dzięki tym cechom, łożyska oporowe wykonane z tworzyw sztucznych zapewniają płynne działanie mechanizmu sterującego sprzęgłem.