Co warto wiedzieć o rodzajach łańcuchów napędowych?

Łańcuchy napędowe są nieodzownym elementem wielu maszyn i urządzeń. Bez nich niemożliwa byłaby praca takich maszyn, jak rowery, motocykle czy przenośniki. Choć na pierwszy rzut oka mogą wydawać się one bardzo podobne, w rzeczywistości istnieje wiele różnych rodzajów łańcuchów napędowych, które mają swoje właściwości i zastosowania.

 

Łańcuchy rolkowe

Łańcuchy rolkowe to najczęściej spotykane łańcuchy w motoryzacji, przemyśle czy rolnictwie. Ich nazwa pochodzi od występujących w nich rolek, które zmniejszają tarcie i opory między ogniwami łańcucha. Dzięki tym właściwościom mają dobrą wytrzymałość mechaniczną oraz długość eksploatacji. Łańcuchy napędowe rolkowe występują w różnych wymiarach oraz wytrzymałościach, które są określone przez normy (np. DIN czy ISO).

łańcuch napędowy

Podstawowymi elementami budowy łańcucha rolkowego są: ogniwka wewnętrzne i zewnętrzne, sworznie, tuleje oraz rolki. Ogniwka wewnętrzne składają się z dwóch płytek łączonych przez tuleje, na których osadzone są rolki. Sworznie przechodzą przez tuleje i łączą ogniwka wewnętrzne z ogniwkami zewnętrznymi. Całość tworzy sztywną, ale elastyczną konstrukcję, która jest w stanie przenosić duże siły napędowe.

 

Łańcuchy krzywkowe

Łańcuchy krzywkowe to specjalne łańcuchy o zróżnicowanej konstrukcji, które służą do precyzyjnego przenoszenia ruchu i siły w maszynach o wysokich wymaganiach dokładności. Łańcuchy krzywkowe składają się z ogniwka wewnętrznego, ogniwka zewnętrznego oraz krzywek. Ogniwka łączą się ze sobą za pomocą sworzni, a krzywki osadzone są na odpowiednich miejscach łańcucha. Krzywki mają różne kształty i rozmiary, w zależności od wymagań konkretnego zastosowania.

 

Łańcuchy zębate

Łańcuchy zębate to rodzaj łańcucha napędowego, który charakteryzuje się zintegrowanymi zębami na ogniwkach zewnętrznych. Dzięki temu mogą one współpracować z kołami zębatymi, co pozwala na przenoszenie dużych momentów obrotowych oraz precyzyjne sterowanie ruchem. Łańcuchy zębate składają się z ogniwka wewnętrznego, ogniwka zewnętrznego oraz tulejek i sworzni. Na ogniwkach zewnętrznych umieszczone są zęby, które mają odpowiedni kształt i rozstaw, aby współpracować z kołami zębatymi.